اخباربازاریابی ابنترنتیبازاریابی محتوا

آموزش کسب و کار اینترنتی از سیر تا پیاز-قسمت سوم

سلام دوستان

درقسمت های قبل  آموزش کسب و کار اینترنتی شما با تعریف کسب و کار اینترنتی و همچنین انواع کسب وکار اینترنتی و

اینکه چه نوع کسب و کار اینترنتی ای راه اندازی کنیم؟ همچنین یافتن ایده مناسب برای شروع کسب و کار اینترنتی آشنا شدید

برای مشاهده قسمت دوم دوره راه اندازی کسب و کار اینترنتی به اینجا مراجعه نمائید

 

webforall-online

تقسیم بندی بازار و تمرکز بر بازار هدف کوچک

 تعریف تقسیم بندی بازار

یعنی تقسیم بازارها به زیرمجموعه های مشخص و انتخاب یکی از زیرمجموعه ها به عنوان بازار هدف یا شناسايی و گزينش اون قسمت از بازار كه کسب و کار شما بهتر و مؤثرتر میتونه پاسخ گوی نيازهای مشتریان باشه.

تقسيم بازار باعث میشه تا توليدكننده یا عرضه کننده برای ارائه محصولات و خدمات خودش فعاليت های مختلفی انجام بده از جمله تبليغات مناسب و مرتبط با بازار هدف.

مثلا اگر میزان رضايت مشتريان از محصولات رقبا در سطح پايينی باشه می تونید از اين موقعيت برای فروش محصولات خودتون استفاده كند. به عبارتی در اون نقاطی که
رقبا ضعیف هستند شما قوی باشید و رضایت مشتریان رو در اون بخش ها جلب کنید

تقسيم بازار باعث میشه تا توليدكننده یا عرضه کننده برای ارائه محصولات و خدمات خودش فعاليت های مختلفی انجام بده از جمله تبليغات مناسب و مرتبط با بازار هدف

نکته: بهتره بازار هدف شما جایی باشه که رقابت کمتری در اون هست تا بتونید با هزینه کم، فروش بالایی داشته باشید و به سوددهی برسید

webforall-bazar


مثالی از تمرکز بر بازار هدف کوچک


سایت  Blog.ir رو برای شما مثال می زنم

به جای اینکه مثل یک سیستم وبلاگدهی تکراری در اون بازار رقابتی بزرگ فعالیت بکنه، بازار هدف کوچک تری رو انتخاب کرد و موفق شد.
به نظر شما چرا این کار رو انجام داد؟ جدای از اینکه اکثر اعضای گروه بیان خودشون از نخبگان ممتاز دانشگاهی کشوربودند، اگر بخوایم فقط از نظر بازاریابی این سایت رو بررسی کنیم

در زمانی که این سیستم می خواست وارد کار بشه رقبا تقریبا تمام بازار وبلاگ ها رو تسخیر کرده بودند، رقبای قدرتمندی مانند بلاگفا، پرشین بلاگ، میهن بلاگ و … اما بلاگ دات آی آر یک کار هوشمندانه انجام داد و اون این بود که جامعه متخصصان و اهل قلم رو به سمت خودش کشید و به عبارتی تقریبا “تمام” بخش کوچکی از کل اون بازار رو تصاحب کرد!
این سیستم وبلاگدهی با شعار رسانه متخصصان و اهل قلم پا به عرصه گذاشت و تونست متخصصان و اهل قلم رو جذب خودش بکنه

بریم به این مطلب
آموزش کسب و کار اینترنتی از سیر تا پیاز-قسمت دوم

 

به نظر شما چرا این کار رو انجام داد؟

جدای از اینکه اکثر اعضای گروه بیان خودشون از نخبگان ممتاز دانشگاهی کشور بودند، اگر بخوایم فقط از نظر بازاریابی این سایت رو بررسی کنیم در زمانی که این
سیستم می خواست وارد کار بشه رقبا تقریبا تمام بازار وبلاگ ها رو تسخیر کرده بودند،رقبای قدرتمندی مانند بلاگفا، پرشین بلاگ، میهن بلاگ و …

اما بلاگ دات آی آر یک کارهوشمندانه انجام داد و اون این بود که جامعه متخصصان و اهل قلم رو به سمت خودش کشید و به عبارتی تقریبا “تمام” بخش کوچکی از کل اون بازار رو تصاحب کرد!

به جای اینکه مثل یک سیستم وبلاگدهی تکراری در اون بازار رقابتی بزرگ فعالیت بکنه، بازار هدف کوچک تری رو انتخاب کرد و موفق شد

 

بازار هدف کوچک تری را انتخاب کنید

  • آیا مخاطب سایتی با موضوع موفقیت میشید که تمام مقالات، محصولات، خدمات و همه فعالیتش درباره موفقیت هست یا مخاطب
    سایت خبری و سیاسی ای میشید که چند مطلب یا بخشی هم با موضوع موفقیت داره؟ اگر بخواید خرید کنید از کدام خرید می کنید؟
  • برخی وب سایت ها هستند که همه چیزی میفروشن از صنایع دستی گرفته تا قطعات کامپیوتر!
    طبیعیه که اگر بخواید قطعات کامپیوتر بخرید از سایتی خرید می کنید که تخصص و تمرکزش فقط بر روی قطعات کامپیوتر هست!
  • آیا محصولی درباره آموزش کسب و کار اینترنتی و بازاریابی اینترنتی رو از سایتی که در اون محصولات آموزش پرورش قارچ و پرورش ماهی هم وجود داره خرید می کنید؟
  • اگر بخواید اخبار آی تی رو بخونید وارد سایت زومیت، دیجیاتو و اینجور سایت ها میشید یا وارد سایت فارس نیوز و تابناک؟
بریم به این مطلب
16راه برای افزایش فالوئر اینستاگرام

اکثر سایت هایی که همه چیز میفرشون و همه چیزی در اون پیدا میشه شکست می خورند

 

webforall-online

چند سوال دیگر از شما، اگر شما باشید کدام را انتخاب می کنید؟

فرض می کنیم که شما تصمیم دارید یک گوشی موبایل سامسونگ خرید کنید
یک فروشگاه اینترنتی هست که برندهای سونی، اپل، سامسونگ، اچ تی سی، ال جی، هوآوی، جی ال ایکس و … رو به روش می رسونه فروشگاه اینترنتی دیگری هم هست که فقط موبایل های سامسونگ رو به فروش می رسونه و همه چیز در اون سایت فقط درباره سامسونگ هست!

مثلا لوگوی فروشگاه، تبلیغات، اخبار و هر چیزی در سایت وجود دارد فقط درباره سامسونگ هست،
اگر من باشم گزینه دوم رو انتخاب می کنم و انتخاب اکثر افراد هم به احتمال بسیار زیاد همین گزینه دوم خواهد بود چون داره تخصصی تر کار میکنه و احساس بهتری به ما میده، احساس اینکه به متخصص و کاربلد مراجعه کردیم و اطمینان بیشتری هم می کنیم

چند سوال دیگه

آیا شما برای جراحی بینی خودتون حاضرید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید؟

اگر بخواید دندان هاتون رو درست کنید چطور؟ به دندان پزشک مراجعه می کنید یا پزشک عمومی ای که دوره دهان و
دندان هم گذرونده و اون رو هم در کنار دیگر فعالیت هاش انجام میده؟

 

مزایای تمرکز بر بازار هدف کوچک به جای تمرکز بر کل بازار

  • به سرمایه کمتری نیاز دارید
  • در بازاری که سود ناچیزی برای شما داره وارد نمیشید
  • از رقبای خودتون پیشی می گیرد
  • از منابع خودتون استفاده هوشمندانه و بهینه تری می کنید
  • خدمات بهتر و با کیفیت تر به مشتریان ارائه میدید و رضایت بیشتری جلب می کنید
  • حتی می تونید کال یا خدمات خودتون رو با قیمت بالتری هم ارائه کنید
  • به نیروی انسانی کمتری نیاز دارید
  • شما رو به عنوان متخصص می شناسند
  • افزایش فروش و در نتیجه افزایش سود

مثالی دیگر از تمرکز بر بازار هدف کوچک


نوشابه انرژی زای رد بول(Red Bul)


شرکت های کوکا کولا و پپسی تمام بازار نوشیدنی ها رو تسخیر کرده بودند و شرکت رد بول تصمیم گرفت تا فقط بر بخش کوچکی متمرکز باشه و فقط بر روی ورزشکاران، تیم های ورزشی و مسابقات سرمایه گذاری کرد و اونقدر ورزشکاران بزرگ و مشهوری رو در تبلیغات خودش به تصویر کشید که نام و لوگوی رد بول رو بر روی تجهیزات و لباس های خودشون درج کرده بودند و یا در حال نوشیدن این نوشابه انرژی زا بودند که از اون به بعد با دیدن لوگو یا شنیدن نام رد بول تصاویری از ورزشکاران، سلامتی و قدرت در ذهن افراد تداعی میشد تا جایی که امروزه رد بول = ورزشکاره!
اگر ردبول هم تلاش می کرد که مثل کوکاکولا و پپسی باشه و همون تبلیغات و کارهای تکراری رو انجام میداد و به کل بازار تمرکز می کرد، نمیتونست به جایگاه امروزی برسه

  • مهمترین دلیل موفقیت شرکت ردبول تمرکز بر بخش کوچک بازار و تسخیر کل اون بازار کوچک بود.

webforall-redbull

چند تصویر تبلیغاتی و زیبا از شرکت ردبول (Red Bul)

بریم به این مطلب
آموزش کسب و کار اینترنتی از سیر تا پیاز-قسمت اول

webforall-redbull

چند نمونه دیگر از تمرکز بر بازار هدف کوچک

  • طراحی همه نوع وب سایت
  • طراحی سایت های شرکتی
  • طراحی سایت های مهندسی
  • طراحی سایت های پزشکی
  • فروش هاست (ویندوز و لینوکس)
  • فروش هاست لینوکس
  • فروش هاست ویندوز
  • هاست لینوکس مخصوص سایتهای وردپرسی
  • فروش پوشاک

تمرکز بر بازار هدف کوچک و متخصص بودن به معنی این نیست که به هیچ وجه کار دیگری خارج از حوزه کاری خودتون انجام ندید!!

به عنوان مثال کسی که سایت های شرکتی طراحی میکنه میتونه سایت های پزشکی و … هم طراحی بکنه اما متمرکز بودن یعنی اینکه مردم اون شخص یا کسب و کار رو به عنوان متخصص در زمینه کاری خودش بشناسند و اون بخش از بازار رو بدست آورده باشه ولی می تونه در کنار کار تخصصی خودش گاهی اوقات کارهای متفرقه هم انجام بده

مزیت رقابتی

مزیت رقابتی یعنی داشتن حداقل یک ویژگی که شما رو از رقیبانتون متامیز میکنه.

یا رقبا این ویژگی شما رو اصلا ندارن و یا اینکه این ویژگی شما از رقبا بسیار برجسته تر و بهتره

webforall-online-bisiness

جک ولش یکی از مدیران بسیار موفق و سرشناس سابق شرکت جنرال الکتریک نقل قول جالبی داره

اگر مزیت رقابتی ندارید، بهتر است اصلا رقابت نکنید!

یا اینکه اگر برای رقابت با دیگران امتیازی ندارید، از رقابت صرف نظر کنید!
هر چقدر بازاری که واردش شدید بزرگتر باشه و رقابت بیشتر، به همون نسبت مزیت یا مزیت های رقابتی شما هم باید بیشتر و برجسته تر باشند.

بریم به این مطلب
8 نکته کلیدی و مهم قبل از راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی

ست گودین میگه در یک بازار شلوغ، شبیه دیگران بودن به معنای شکست است!

بنابراین سعی کنید خدماتی ارائه بدید که رقیبانتون ارائه نمیدن

 

سعی کنید حداقل یک مزیت رقابتی داشته باشید

 

چند نمونه از مزیت رقابتی

  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش بهتری نسبت به رقبا داشته باشید
  • به صورت عمده خرید کنید و در نهایت قیمت کمتری نسبت به رقبای خودتون ارائه بدید (ارزانتر خرید کنید، ارزانتر هم بفروشید
  • محصولات تون رو در بسته بندی های زیباتر نسبت به رقبا ارائه بدید
  • کیفیت بهتری نسبت به رقیبانتون ارائه بدید
  • گزینه های بالا رو فراموش کنید! فقط بازاریابی بهتری نسبت به رقبا انجام بدید!

 

یک محصول با کیفیت عالی اما با بازاریابی ضعیف، نمی تونه فروشی بیشتر، از محصولی با کیفیت کمتر اما با بازاریابی قوی تر داشته باشه

 

webforall-olinr-kasbابزارهای مورد نیاز

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه ابزارهایی لازم است؟

  • یک کامپیوتر متصل به اینترنت پر سرعت ( ADSL, 3G, 4G)که امروزه حتی در اکثر روستاهای کشور هم موجود و در دسترس هست
  • شماره موبایل اختصاصی یا یک خط تلفن مخصوص به کسب و کار اینترنتی شما
  • پرینتر لیزری سیاه و سفید (برای چاپ فاکتورها و …)
  • فکس اینترنتی
  • سامانه پیامکی
  • حساب بانکی مجزا مخصوص کسب و کار اینترنتی شما که از حساب شخصی جدا باشه
  • کارت ویزیت (یک کارت ساده و زیبا که فقط اطلاعات مهم بر روی اون درج شده باشه)
  • یک اتاق جداگانه در منزل رو فقط به کار اختصاص بدید و از اعضای
  • خانواده محترمانه درخواست کنید تا در هنگام کار مزاحم شما نشن

webforall-on-

امیدوارم که این قسمت از آموزش کسب و کار اینترنتی از سایت “وب برای همه ” موردتوجه شما عزیزان قرار گرفته شده باشد.

برای مشاهده قسمت چهارم دوره راه اندازی کسب و کار اینترنتی به اینجا مراجعه نمائید

[kkstarratings]

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن